لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا، از امضای تفاهم‌نامه‌های گسترش همکاری‌های ریلی در آینده خبر داد و گفت: براساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از راه‌آهن، «جبارعلی ذاکری»‌ در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا- آستارا با حضور «روشن رستم اف» رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان، افزود: راه‌آهن دو کشور همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان طرفین درباره خطوط ریلی، این همکاری‌ها ادامه یابد.

وی ادامه‌داد: باتوجه به تحولات منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون وزیر راه شهرسازی تاکید کرد: باید حمل‌ونقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر ما در پنج نقطه به کشورهای سی.آی.اس متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.

وی گفت: همچنین به صورت جدی با روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این زمینه پیشنهادی از مسکو دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: تعدادی از شرکت های حمل‌ونقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی تهران و باکو فعال‌تر شوند.

ذاکری گفت: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا، ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه‌داد: ما از شرکت های حمل‌ونقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

این مقام مسئول تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت- آستارا باید از ظرفیت موجود شمال- جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش دو کشور در حوزه ریلی باشیم.

همکاری‌های ریلی تهران و باکو افزایش یابد

رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

رستم اف، در این نشست با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا- آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال- جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقه‌مند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

کد خبر 76664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =